Arbetsmiljölagen (AML)
Arbetsgivaren ska dels arbeta systematiskt för att kunna garantera en god arbetsmiljö, dels se till att det i verksamheten finns en på lämpligt sätt organiserad arbetsanpassnings- och rehabiliteringsverksamhet (Kapitel 3 §2a).
Arbetsgivaren har en skyldighet att anpassa arbetet till den enskilde arbetstagarens förutsättningar (Kapitel 3 §3).
I praktiken betyder det att det på varje arbetsplats ska finnas rutiner och en organisation för arbetet med arbetsanpassningar. Där står bland annat att arbetsgivaren regelbundet ska undersöka behov av arbetsanpassningar, genomföra dem om det finns behov och systematiskt också följa upp att åtgärderna har önskad effekt. Medarbetaren ska ha möjlighet att medverka i utformandet av arbetsanpassningarna.
Läs mer i föreskrifterna om arbetsanpassning och rehabilitering.
Skyddskommittén
Skyddskommittén har en viktig uppgift i arbetet med arbetsanpassningar. Där ska bland annat frågor om företagshälsovård och verksamheten kopplad till arbetsanpassningar på arbetsstället behandlas. Skyddskommittén ska också delta i planeringen av arbetsmiljöarbetet på arbetsstället samt följa arbetets genomförande. Den ska noga följa utvecklingen i frågor som rör skyddet mot ohälsa och olycksfall och verka för tillfredsställande arbetsmiljöförhållanden (Kapitel 6 §9).
I de verksamheter där lokalt samverkansavtal har slutits mellan parterna fungerar samverkansgruppen även som skyddskommitté.
Läs mer i Arbetsmiljölagen.