Arbetsgivarens ansvar
I kommuner och regioner är det de förtroendevalda som ytterst är arbetsgivare, i aktiebolag eller ekonomiska föreningar är det styrelsen.
Utse en ansvarig
Arbetet med arbetsanpassning regleras i Arbetsmiljöverkets föreskrifter Planering och organisering av arbetsmiljöarbete AFS 2023:2 3 kap. Arbetsanpassning. Arbetsgivaren fördelar arbetsmiljöarbetsuppgifter ut i organisationen, vanligtvis till chefer. Varje chef har oftast ett fördelat ansvar för rehabiliteringsarbetet. HR ansvarar i regel för att ta fram processerna, men ansvaret för arbetsmiljöarbetsuppgiften att bedriva arbetsanpassning ligger på chefen. Den som ges ansvaret måste också få rimliga förutsättningar.
Struktur och organisation för arbetet
Det ska finnas en väl organiserad struktur för arbetet med arbetsanpassningar och rehabilitering så att det är tydligt vad som ska göras, vem som ska göra vad, hur det ska göras och inom vilka ramar och när.
Om återgång inte är möjligt
Det är arbetsgivarens ansvar att så långt det är möjligt se till att medarbetaren kan arbeta kvar.
Om en medarbetare ändå inte kan komma tillbaka till sitt ordinarie arbete ska arbetsgivaren göra en omplaceringsutredning för att ta reda på möjligheterna till annat arbete. Skulle inte heller detta vara möjligt är det arbetsgivarens ansvar att visa att medarbetaren har en stadigvarande nedsatt arbetsförmåga och inte kan utföra något arbete av betydelse för arbetsgivaren.
Informera medarbetaren om att hon eller han kan ta kontakt med sin fackliga organisation för fortsatt stöd om behov finns.
Arbetsgivaren ska kunna visa att man noggrant utrett alla möjligheter till rehabiliterings- och anpassningsåtgärder. Först när arbetsgivaren gjort detta finns saklig grund för uppsägning.
Läs mer i §7 Lagen om anställningsskydd, LAS.